DÄCKSERVICE

Hjulskifte
  • Vi tar av dina gamla hjul från bilen samt monterar vi på nya hjul.
  • Vi kontrollerar alltid lufttryck vid hjulskifte.
Montering & balansering

Demontering av de utslitna däcken från fälgarna samt montering och balansering av nya däck.

Montering, balansering & skifte

Demontering av de utslitna däcken från fälgarna samt montering och balansering av nya däck. Skifte på bilen ingår också.

Däckhotell (Förvaring)
  • Vi tvättar däcken och fälgarna innan förvaring.
  • Skifte mellan sommar- och vinterhjul
  • Försäkring vid skada, stöld och brand
  • Påfyllning och kontroll av luft i dina däck
  • Kontroll av mönsterdjup och skador i däck och fälg.
  • Beställning av nya däck/ fälgar om ni begär det.
Punktering

Vi hjälper att dig att laga punkterat däck om vi bedömer att det går att laga den.

Efterdragning

Det är extra viktigt att efterdra hjulbultarna efter hjulskiftet när du har åkt 5 – 10 mil, känn på alla butler och om det behövs dra åt dem.

INFO OM DÄCK

Mönsterdjup vid sommarväglag

Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.

Mönsterdjup vid vinterväglag

Under perioden 1 december–31 mars då du ska använda vinterdäck, ska däcken ha ett mönsterdjup på minst 3 eller 5 millimeter, se tabellen nedan:

Fordonstyp Mönsterdjup
Lätta fordon och personbilar* 3 millimeter
Tunga fordon** 5 millimeter

* personbil klass I, lätt lastbil, lätt buss och husbil med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon

**lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton. Fordonets drivaxlar ska vara utrustade med vinterdäck. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

Inga krav på att däck ska vara nya

Det är viktigt att ha ett bra mönsterdjup och dubbutstick men det finns inget ålderskrav för däck. Vid de undersökningar som har gjorts har man inte kunnat se någon tydlig försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper.

Bästa däcken bak

De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Förvara däcken svalt

Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt.  

Kolla däckens lufttryck ofta

Fel däcktryck kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd. Rätt däcktryck för däcken till din bil kan du hitta i bilens instruktionsbok.

  Information om däck

DÄCKETS KONSTRUKTION

Med en vanlig iakttagelse ser nästan alla däck likadana ut. Men tittar du noga kommer du att finna att 

 

modern däckkonstruktion erbjuder en grad av styrning, körkänsla, friktion och bränsleförbränning som är långt bättre än de däck som var konstruerade för bara några år sedan.

Idag finns det däckkonstruktioner som innehåller upp till 200 olika råmaterial men också en komplex arkitektur av stålbands uppsättningar och datadesignade däckmönster. De olika däcktillverkarna strävar efter att leverera den bästa designen ifråga om kvalitet och utseende.

1946 blev däckindustrin revolutionerad av introduktionen av radialdäcket. Bilden nedan visar en genomskärning av radialdäcket där man kan se hur det är uppbyggt. Idag, nästan 60 år senare, är radialdäcket i stort sett det enda däck som säljs och detta är på grund av dess fördelar med bra styrförmåga, körkänsla och utseende.

Den yttersta delen av däcket, däckmönstret, är oftast det som åtar sig mest påfrestningar. Ett vinterdäck till exempel, använder sig utav ett däckmönster som är anpassat efter kallt och halkigt vägunderlag. Racingdäck däremot använder sig utav ett mönster designat för extremt höga temperaturer.

Däckmönsterdesignen kan variera väldigt från tillverkare till tillverkare. Klackarna ger väghållning genom sin främre och bakre kant. Klackarna är ofta beskärda (sajpning) för att ge extra bra fäste. Spåren är inbyggda i däckmönster för att kunna leda ut vatten.

RADIALDÄCK

De flesta däck som tillverkas idag har textiltrådar som går rätvinkligt mot däckets fälg, ner under slitbanan och sedan upp igen på andra sidan. Dessa däck kallas radialdäck. Däcket är sedan förstärkt med ett stålbälte under slitbanan som är delen närmast vägytan. På de däck som kallas diagonaldäck går trådarna diagonalt över däcket.

Radialkonstruktionen tillåter däcket att bättre anpassa sig efter ojämnheter i vägen. Radialkonstruktionen producerar också mycket mindre friktion och det resulterar i slutändan att däckmönstret håller mycket länge. Överst på däcket är en gördel bestående av två eller fler lager (normalt av stål men kan vara av andra material), som läggs ovanpå stomlagret. Dessa gördellager läggs ovanpå varandra och överlappar med en vinkel som bestäms av däckstypen. Tjockleken på gördeln och sidoväggslagren är olika så att funktionen för de olika delarna av däcket blir mer specialiserad. Gördeln arbetar oberoende av slitbanan och sidoväggarna.

PUNKTERINGSFRIA DÄCK (”RUN FLAT”)

Dessa däck är förstärkta och sitter originalmonterat på flertalet bilmodeller. Fördelen med dessa däck är att de är konstruerade för att köras på upp till 15 mil (beroende på last) efter att däcket punkteras. Dessa däck rekommenderas främst till bilar som redan levererats med punkteringsfria däck original, detta då de originalfälgarnas utformning är mer lämpligt utformad för den typen av däck. Punkteringsfria däck är vanligtvis något tyngre än traditionella däck vilket gör att många väljer att byta ut dessa mot traditionella däck. Delvis för att uppnå bättre körupplevelse men även för att få något lägre bränsleförbrukning. ”Run flat” kan ha olika namn beroende på tillverkare, på hemsidan finns ett filter vid din valda däckdimension som gör det möjligt att visa endast den däcktypen.

VINTER & SOMMAR

Vid färd på väg under perioden 1 december – 31 mars ska vinterdäck eller likvärdig utrustning användas när det är vinterväglag. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.

Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober – 15 april och under annan tid om det är vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck. Polisens bedömning av vinterväglag är när det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

VINTERDÄCK

Vinterdäck definieras enligt Vägverket som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. S.k. året-runt-däck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som ”särskilt framtagna för vinterkörning” och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

DUBBAT ELLER ODUBBAT?

Det finns tre sorters vinterdäck: dubbade, odubbade av nordisk typ och odubbade av europeisk typ. Dubbfria vinterdäck brukar kallas friktionsdäck och kan alltså vara anpassade efter nordiska eller mellaneuropeiska förhållanden

Dubbdäck har vanligtvis bättre grepp än friktionsdäck på isiga vägar. Dubbarna bidrar också till att skapa en skrovlig yta så att dubbfria vinterdäck kan få bättre grepp.

Friktionsdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden bättre. Friktionsdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden. Däcken sajpas för att bli mer flexibla så att de greppar en större del av underlaget. Friktionsdäck har lägre ljudnivå och rullmotstånd jämfört med dubbdäck.

Man kan åka på sina dubbfria vinterdäck på sommaren, men det har sina nackdelar. Bromssträckan blir mycket längre än med vanliga sommardäck och den varma temperaturen gör att däcken slits fort. Sommardäck är aldrig ett alternativ till friktionsdäck. Gummiblandningen i sommardäck är anpassad efter sommarförhållanden, vilket gör att sommardäcken blir för hårda när det är kallt.

I Sverige tillåts vinterdäck med hastighetkoden Q. De däcken klarar en maxhastighet på 160km/tim.

NORDISKT FRIKTIONSDÄCK
  • Optimerat för Nordiska vinterförhållanden.

  • Har ofta hastighetsindex Q (160km/h) eller R (170km/h).

  • Mjukare gummiblandning ger bättre grepp på snö och is.

  • Fler mönstringar och så kallade “sajpar” ger vintergreppet.

  • Fungerar utmärkt även i extrem kyla.

EUROPEISKT FRIKTIONSDÄCK
  • Optimerat på våtgrepp och köregenskaper i höga hastigheter.

  • Har ofta hastighetsindex H (210km/h) eller V (240km/h).

  • Hårdare gummiblandning ger sämre grepp vid kyla, snö och is.

  • Färre “sajpar” och mer fokus på vattenavvisning.

  • Bör inte användas i Sverige, Norge och Finland. Södra Sverige kan vara undantaget.

LATHUND VINTERDÄCK

1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.
Dubbdäck får användas
1 oktober – 15 april
Vid vinterväglag gäller dessutom att släpvagn måste ha dubbdäck om dragfordonet har det. Om dragfordonet har odubbade däck får släpvagnen ha dubbade eller odubbade däck.

MÖNSTERDJUP

Däck ska ha ett kvarvarande profildjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Vid färd på väg under perioden 1 december – 31 mars när det är vinterväglag ska däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3 500 kg samt släpvagn som dras av ett sådant fordon, ha ett kvarvarande profildjup av minst 3 mm i däckets huvudmönster.

Kravet på 3 mm mönsterdjup gäller dels vinterdäck, dels sommardäck som får användas enligt de undantag som anges i Trafikförordningen (4 kap. 18a§).

Bythjul.com värnar om din säkerhet och instämmer med den allmänna rekommendationen som är minimum 3 mm året om. Under 3 mm ökar nämligen risken för vattenplaning dramatiskt

KOLL PÅ LUFTTRYCKET

Varför?
Om luftrycket är för lågt ökar slitaget. Om man kör med 80 % av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med 25 %. Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras. När lufttrycket är för lågt ökar också bränsleförbrukningen och däckets stabilitet i sidled blir sämre, vilket ökar risken för olyckor. Du kan alltså på ett enkelt sätt spara pengar, minska koldioxidutsläppen och värna om din och andras säkerhet!

När?
Gör lufttryckskollen till en rutin!
Mät lufttrycket en gång i månaden och kolla att däcken ser okej ut varje gång du tankar.

Kanske för att våra däck gör så mycket utan att vi behöver tänka på det, förbiser vi det här viktiga momentet. Men våra däck förlorar hela tiden luft, väldigt långsamt men nog förlorar de lite luft för varje dag som går. Dessutom utsätts våra däck för uttänjning och mindre smällar när vi kör, detta bidrar självklart också till att lufttrycket minskar. Så för att vara på den säkra sidan, varje gång du tankar bränsle i bränsletanken så ska du också se efter om det är rätt mängd luft i dina däck. Gör vi det här till en rutin sparar det både pengar och liv.

Ett annat viktigt tillfälle att se efter om lufttrycket är rätt i dina däck är när du bytt däck. Däck som inte används tappar mer luft än däck som jobbar. Många av dagens fordon har olika lufttryck i bak- och framände, så ha detta i åtanke nästa gång du byter vinterdäcken mot sommardäcken eller vice versa.

Hur?
Kontrollera lufttrycket när däcket är kallt.
Justera inte lufttrycket på ett varmt däck. (Normalt höjs lufttrycket när fordonet är i rörelse.)
Lufttrycket måste vara detsamma på däck som sitter på samma axel (dvs samma på båda fram respektive på båda bak), men kan variera mellan fram- och bakaxel.
Ventilhättorna måsta vara hårt åtdragna eftersom de skall skydda ventilen från damm och smuts och naturligtvis från ett sjunkande lufttryck.

Var finner jag information om vad jag ska ha för lufttryck i mina däck då?
Luftryck mäts i bar. Det rätta lufttrycket finner du i ditt fordons manual (brukar också finnas info i tanklocket eller dörrsidan). Men om du får problem; ta kontakt med din lokala bilverkstad eller liknande. Fråga om du kan få hjälp med att få reda på din bils maxvikt, dina kalla däcks lufttryck och däckstorleken rekommenderad av fordonstillverkaren.

BRA ATT VETA OM DÄCK!

TPMS – DÄCKTRYCKSÖVERVAKNINGSYSTEM

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)

Det är ett system EU kräver att det ska finnas med i alla nyproducerade bilar i Sverige efter 1 november 2014.
Sverige har däremot valt att inte införa kravet med TPMS i våra nationella regler som är de reglerna som gäller efter att fordonets tagits i bruk.

Varför ignorerar vi EU reglerna?
 För att vi i Sverige skiftar däck minst två gånger om året, i samband med detta så kontrolleras alltid däcktycket och därför undviker vi problemet som var grunden till införandet utav TPMS.

Vilka typer av TPMS kan man ha? Vissa system övervakar hjulens rotationshastighet medan andra har sensorer i däcken för att mäta däcktrycket.

Vad sker vid ett hjulbyte?
 Byter man hjul på en bil med TPMS kan det medföra att systemet inte längre fungerar korrekt. Biltillverkarna får själva välja vilken typ av system de vill montera på sina fordon, vilket gör att felen kan uppenbara sig på olika vis. Om du tex byter till hjul där däcktryckssensorer inte längre finns, kommer bilen indikera att sensorerna saknas. Då TPMS är väldigt nytt och inte hunnit anpassats fullt ut efter våra svenska däckbytesrutiner så kan regler och rutinerna ändras.

TPMS? Om din bil har sensorer i hjulen så måste även dina vinterhjul ha det för att TPMS ska fungera (valfritt för bilägaren). För att veta vilket system din bil har så står det oftast tydligt i instruktionshandlingarna som medföljer bilen alternativt så väljer du det föreslagna alternativ som vi ger dig per telefon eller webbplats. Du kan också kontakta din märkeshandlare eller biltillverkaren. I de allra flesta fall kan vi sälja, programmera och montera dina hjul/däck med TPMS. I undantagsfall kan en ev enklare efterprogrammering behöva göras av tex märkesverkstad eller gummiverkstad lokalt. I dessa undantagsfall så kan vi inte täcka några ytterligare kostnader som möjligen uppstår.

RESERVHJUL

Många bilister kan inte ens komma ihåg att de någonsin kontrollerat reservhjulet, så om/när däcket behövs kan problemen späs på ytterligare pga t ex en kostsam kontakt med bärgningsbil eller annat bilserviceföretag.

TIPS:
Kontrollera lufttrycket i reservhjulet ofta, gärna samtidigt som lufttrycket på de däck som är monterade på bilen kontrolleras.
Se till att ha med bultar som passar till fälgen på reservdäcket.

Reservdäck fanns förr i tiden i alla bilar. Numera är det oftast ersatt av ett nödhjul som skall tillsammans med domkraft finnas i varje bil i händelse av punktering. Vissa biltillverkare har speciella reservdäck i en del bilmodeller för att spara utrymme. Dessa däck är mindre än ordinarie däck och får ej köras på längre än på däcket angiven sträcka.

HASTIGHETSINDEX

Däckets hastighetsindex hittar du på däckets sida. Exempelvis 205/55-R16 H, här är det bokstaven H som är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade maxhastighet är 210 km/h (se tabell).

Vinterdäck har som regel ett lägre hastighetsindex än vad ett sommardäck har, det beror bland annat på att vinterdäcket har ett grövre mönster och en mjukare gummiblandning, vilket resulterar i att det blir ostadigare i höga hastigheter.

Vi rekommenderar inte att välja lägre hastighetsindex än vad bilen är konstruerad för. Det kan resultera i dålig väghållning och styrning. Ifall du vill ha bättre respons vid styrning så är det bara att skaffa ett däck med högre hastighetsindex.

Man ska aldrig ha olika hastighetsindex på sitt fordon, det kan resultera i oförutsägbara kast och dålig väghållning.

HI Km/h HI Km/h HI Km/h
L 120 R 170 W 270
M 130 S 180 Y 300
N 140 T 190 Z >240
P 150 H 210
Q 160 V 240

BELASTNINGSINDEX

Belastningsindexet (Load Index) är en sifferkod som finns på däcket intill däcksdimensionen och hastighetssymbolen. Denna motsvarar den maximala belastningen för ett däck vid den hastighet som motsvaras av hastighetssymbolen.
När man byter däck- och fälgdimension skall man ta hänsyn till hjulets rullomkrets och inte minst viktigt det ursprungliga belastningsindexet. Belastningsindexet ( LI ) finner du nedan översatt till Kilogram.

HI Km/h HI Km/h HI Km/h
L 120 R 170 W 270
M 130 S 180 Y 300
N 140 T 190 Z >240
P 150 H 210
Q 160 V 240

BELASTNINGSINDEX

Belastningsindexet (Load Index) är en sifferkod som finns på däcket intill däcksdimensionen och hastighetssymbolen. Denna motsvarar den maximala belastningen för ett däck vid den hastighet som motsvaras av hastighetssymbolen.

När man byter däck- och fälgdimension skall man ta hänsyn till hjulets rullomkrets och inte minst viktigt det ursprungliga belastningsindexet. Belastningsindexet ( LI ) finner du nedan översatt till Kilogram.

LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg
40 140 80 450 120 1400 160 4500 200 14000
41 145 81 462 121 1450 161 4625 201 14500
42 150 82 475 122 1500 162 4750 202 15000
43 155 83 487 123 1550 163 4875 203 15500
44 160 84 500 124 1600 164 5000 204 16000
45 165 85 515 125 1650 165 5150 205 16500
46 170 86 530 126 1700 166 5300 206 17000
47 175 87 545 127 1750 167 5450 207 17500
48 180 88 560 128 1800 168 5600 208 18000
49 185 89 580 129 1850 169 5800 209 18500
50 190 90 600 130 1900 170 6000 210 19000
51 195 91 615 131 1950 171 6150 211 19500
52 200 92 630 132 2000 172 6300 212 20000
53 206 93 650 133 2060 173 6500 213 20600
54 212 94 670 134 2120 174 6700 214 21200
55 218 95 690 135 2180 175 6900 215 21800
56 224 96 710 136 2240 176 7100 216 22400
57 230 97 730 137 2300 177 7300 217 23000
58 236 98 750 138 2360 178 7500 218 23600
59 243 99 775 139 2430 179 7750 219 24300
60 250 100 800 140 2500 180 8000 220 25000
61 257 101 825 141 2575 181 8250 221 25750
62 265 102 850 142 2650 182 8500 222 26500
63 272 103 875 143 2725 183 8750 223 27250
64 280 104 900 144 2800 184 9000 224 28000
65 290 105 925 145 2900 185 9250 225 29000
66 300 106 950 146 3000 186 9500 226 30000
67 307 107 975 147 3075 187 9750 227 30750
68 315 108 1000 148 3150 188 10000 228 31500
69 325 109 1030 149 3250 189 10300 229 32500
70 335 110 1060 150 3350 190 10600 230 33500
71 345 111 1090 151 3450 191 10900 231 34500
72 355 112 1120 152 3550 192 11200 232 35500
73 365 113 1150 153 3650 193 11500 233 36500
74 375 114 1180 154 3750 194 11800 234 37500
75 387 115 1215 155 3875 195 12150 235 38750
76 400 116 1250 156 4000 196 12500 236 40000
77 412 117 1285 157 4125 197 12850 237 41250
78 425 118 1320 158 4250 198 13200 238 42500
79 437 119 1360 159 4375 199 13600 239 43750

TEXTEN PÅ DÄCKSIDAN

Förklaring av märken på däckets sida

1. Rotation. Vissa däck är konstruerade för att rotera åt endast ett håll, på dessa däck finns en pil som talar om åt vilket håll däcket skall rulla.

2. 205. 205 står för däckets bredd i mm. Vanligtvis brukar småbilar ha smalare däck och större sportiga bilar ha bredare däck, t ex 245 eller 255 i bredd.

3. 55. 55 är en procentsats på däckets bredd, i detta fall är alltså profilen på däcket 55% av 205 mm.

4. R16. R betyder att däcket är ett Radialdäck, däck till vanliga bilar idag är i regel Radialdäck. 16 är storlek på fälgen (i tum) som passar däcket.

5. 91. Det här är däckets belastningsindex, ett index som visar den maximala vikten däcket kan bära. Index 91 = 615 kg. Klicka här för Indextabell

6. H. Bokstaven som står efter belastningsindexet är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade max hastighet. H=210 km/h.

7. Serienummer eller Datummärkning. 5009 = Vecka 50, År 2009

8. E5. ECE märkning är en specialbeteckning som krävs för alla däck i Europa, följs av ett godkännande nummer.

DÄCKPROFIL

Däckets profil är beräknat procentuellt på däckbredden. Ett däck med storleken 205/60R15 har en däckbredd på 205mm och en profil på 60% av 205mm. Profilens höjd räknas ut genom att multiplicera däckets bredd med profilen i procent.

DÄCKFÖRVARING

Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt. Direkt solljus och allt för varm förvaring förkortar däckens livslängd.

Monterade däck (med fälg) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen.
Stående monterade däck bör ha ett lufttryck på 0,5 bar.

DÄCKETS ÅLDER

Åldring av däck
– Korrekt lagring har positiv inverkan på däckets åldring.
– Felaktig lagring minskar däckets livslängd.
Ett däck börjar åldras först när det börjar användas!

Lagring
Personbilsdäck som inte är monterade på fälg skall lagras stående. De kan lagras liggande under kort tid, dock inte längre än 1 månad utan att traven vänds. Däck monterade på fälg kan lagras: stående, liggande eller hängande på väggen.

Ozonfri miljö – undvik att lagra däcken:
i direkt kontakt med solljus nära batteriladdare där de kan utsättas för svetsljus nära elektriska motorer
Oljeprodukter – undvik att lagra däcken:
på smutsiga golv eller i utrymmen där de kan komma i kontakt med olja

Sval temperatur – däcken skall lagras:
torrt svalt där det inte finns risk för stora temperaturskillnader uppvärmda utrymmen
Det är direkt olämpligt att lagra däck i stålcontainer, pannrum, utomhus, under plåttak och liknande.
STRO har, för att visa att rätt lagring innebär att däcken inte åldras, gjort en oberoende test hos VTI (Väg och Transportforsknings Institutet) i Linköping (Sverige).
Denna test visade att 3 år gamla vinterdäck hade samma egenskaper på is som nya vinterdäck.
Det är alltså en myt att däck är färskvara och att däcken måste vara helt nya när man köper dem.
Resultat hos VTI

EU däckmärkning vad är det?

Från och med 1 november 2012 ska våt grepp, buller och rullmotstånd (som i sin tur påverkar bränsleförbrukning) nivåerna visas i en speciell märkning som fått namnet ”European Tyre Label”. Detta kan jämföras med märkningen som redan finns på t.ex. diskmaskiner, tvättmaskiner, kyl och frys. Alltså där det behöver uppmärksammas om faror och miljömedvetenhet har EU infört märkningar. Näst på tur för denna lagstiftning blir däckmarknaden. I dagsläget ges det väldigt lite information kring däckets pålitlighet och att jämföra information från olika däcktillverkare är väldigt svårt då de använder olika begrepp för att definiera deras kvalitéer. Målet med denna märkning är att ändra synsättet på dagens däckmarknad genom att få köparna att välja bränslesnåla, säkrare och tystare däck utan en hög bullernivå. Tillverkarna får då en ökad konkurrens då de måste framställa ett säkert däck för en rimlig kostnad. Det ska alltså bli enklare för konsumenten att välja däck efter prestanda kontra pris på ett väldigt enkelt vis, utan risk för att bli lurad. Andris Piebalgs energi EU-kommissionär kommenterade lansering av lagstiftningen: ”Jag är väldigt glad utav antagandet av däck märknings lagstiftningen. Det här är en typisk win-win situation där konsumenter och inköpsansvariga har en större möjlighet att välja säkrare däck med lägre bullernivå samt spara pengar på deras bränsleräkningar medans EU som helhet vill tjäna på detta från reducerade vägtransport utsläpp.

Hur fungerar det?

EU har skapat märkningssystemet för att påtala säkerhet och miljöaspekterna genom betyg av däcken inom tre aspekter: rullmotstånd, våtgrepp och buller nivån. Från början av november skall denna märkning visas vid säljtillfälle och på teknisk information för däcket såsom kataloger, flyers och hemsidor.

Rullmotstånd (Som har en inverkan på bränsleförbrukningen)

Det ska vara en betygsskala från klass A till G för rullmotstånd. Ett klass A däck kommer ha 6,5% bättre bränsleförbrukning än ett klass G däck. Det betyder att om man kör 10,000 km, så sparar man 50 liter bränsle med ett klass A däck gentemot ett klass G däck. Detta är genomsnittet; beroende på väg underlaget, vilken rutt du kör, samt vilken körstil du använder.

Våtgrepp egenskaper:

Betygsskalan är satt A till F. Där A påvisar den kortaste bromssträckan och F är den längsta. Inga D eller G betyg delas ut för personbilar och lätta lastbilar. Betyget sätts efter ett test där däcken skall bromsa in på en väg där det ligger 0.5-1.5 mm vatten. I 80km/h kommer skillnaden på bromssträckan vara fyra billängder( ca 18meter) mellan däck med betyg A gentemot F.

Bullernivån:

Vid körning i över 50km/h brukar rullmotståndets ljud överträffa motorljudet. På däckmärkningen kommer det finnas en symbol av ett däck med vågar. Hög bullernivå markeras med svarta vågor medans de vita vågorna påvisar om det är ett tyst däck. Ett däck med tre svarta vågor uppnår de europeiska kraven som finns i dagsläget, men är inte längre tillåtna enligt nya regelverket som introduceras år 2016. Ett däck med två svarta vågor är redan godkända för år 2016 nya regelverk. Ett däck med en svart våg kommer vara minst tre decibel tystare än det regelverk som börjar gälla 2016.

Hur kommer detta påverka mig som konsument?

Fr.o.m. november 2012 skall alla nya däck som säljs i Sverige och EU ha denna markering. Den nya lagstiftningen har skapats för att hjälpa konsumenterna att känna sig säkra i sitt val däck. Konsumenterna ska kunna lita på att däcken de köper har testats mot rullmotstånd, bromsning och bullerljud. Detta kommer

även medföra att bilister kan jämföra olika däck och få ett mer exakt svar om vilken modell som t.ex. har lägst buller nivå.

Om kunden inte har möjlighet att se bild på däcket de skall köpa så måste ändå denna märkning finnas med någonstans för kundens läsning. Detta gäller även för bilförsäljare, om kunderna även skall köpa med däck måste märkningen finnas med. Beroende på marknadens tillväxt och förändringen av däckmarknaden så har det räknats fram utav EU att den effektivare bränsleförbrukningen kommer göra att oljeutsläppen minskar med 2.4 till 6.6 miljoner ton av olja vid år 2020. Denna minskning i konsumtion kan jämföras med hela Ungerns oljekonsumtion på ett år. CO 2 utsläppen kommer minska, det kommer sänkas för alla fordon till 1.5 – 4 miljoner ton per år. Det är en värdeminskning som kan jämföras med att ta bort 0,5-1,3 miljoner passagerarbilar från Europas vägar årligen.

Summering: Nya lagstiftningen har direkt effekt på miljön och ju mer konsumenter som tar tillvara på denna nya märknings-hjälp bidrar till att förbättra miljön vi lever i idag.

Källa: bythjul.com, Transportstyrelsen och STRO.